Mikor elindul egy film előkészítése, és a feladatokban hamar gyarapodó
hetek során bemelegszik a produkciós gépezet, szép lassan minden háttérbe
szorul, mert a film önző műfaj, senkivel és semmivel nem osztozik rajtad,
kiváltságos helyet követel magának az agyadban, a szívedben, a lelkedben. Ilyenkor
álmomban is a színészek ételallergiáit sorolom, vagy az éjszaka közepén
belémhasít egy apró kis mozzanat az elmúlt napból, mondjuk talán valami
olyasmi, hogy a pirotechnikusnak a régi email címére küldtem a technikai
terepszemle részleteit. Ez az az időszak, amikor garantáltan nincs szükségem
ébresztőórára, magam ébredek fel nyugtalan és éber alvásomból, az agyam dübörög
és koncentrál, hosszú számsorokat, email címeket, szerepszámokat jegyez meg, hónapokig
magas fordulatszámon pörgök, utána mindig időbe telik egészségesre
visszalassulni. Néha még elengedni is alig bírok egy produkciót. De az
elengedés egyébként is nehéz, azt hiszem.
Az előkészítés fázisban úgy szedjük össze a cuccunkat az öt perces figyelmeztetésre, mint
az óvodások, mikor játék közben szólnak nekik, hogy megjöttek értük, pedig mi
szeretjük a munkánk, a munka pedig hízeleg nekünk, újra és újra el akarja
velünk hitetni, hogy csakis érte élünk. Viszont még neki sincs hatalma
felettünk, mikor tudjuk már, hogy öt perc múlva indul a buszunk az Origóból, az
áthúzott Budapest táblától hazafelé. Mikor június 5-én délután, kanadai főnököm
már 17:20-or a napszemüvege mögé rejtette arcát, és cowboy csizmája tompa
kopogásával megindult a kijárat felé, titkon ujjongtam, mert én nagyon akartam
menni a Sacré Coeur nővérek Sophianumban rendezett könyvbemutatójára, de már
akkor kételkedtem benne, hogy sikerülni fog elszabadulnom, amikor a vacsorán
lelkesen meginvitáltak. Szóval megcsillant a neon fénye azon a Ray-Ban
napszemüvegen, a főnök már elől vágtatott, mi pedig újabb csúcsot döntöttünk laptop
összepakolásban. Felderengett egy
reménysugár, igen, ma még könyvbemutatón leszek.
A Sophianum épületén lévő emléktábla |
Hogyhogy nem voltam még a Sophianumban? Ki érti ezt? Pedig itt magaslik
e patinás épület a Szentkirályi utcában, a Mikszáth Kálmán tér mellett, a
Zappával szemben, a Maladype szomszédságában, az SZFE Filmes tanszak épületétől
egy köpésre, és tényleg soha nem vettem észre? Talán az emléktáblát igen, de
nem olvastam el mi van rajta. Amúgy megvan, hogy Lady Gaga is Sacré Coeur diák
volt? Ezt Erika nővértől tudom, azóta én is olvastam róla. Végül is Szent
Magdolna Zsófia mindig arról beszélt, hogy
olyan nőket neveljünk, akik képesek alakítani a világot, amelyben élnek (Konst.
176.). A hatása vitathatatlan, a hatás mibenléte más kérdés, de azért nagyon érdekes, ugye?
Bolyontam kicsit, először elől akartam bemenni, a nevem -tekintve, hogy ilyen random módon jöttem-nem volt a
regisztrációs listán, de így is nagyon
kedvesek voltak velem az ajtónállók. Odabenn megszorult a meleg, mit meleg, a
forróság! Egy hosszúkás teremben ültek több meghívott
vendég között az anciennek (így nevezik magukat az egykori Sacré Coeur növendékek)
férjeikkel, családtagjaikkal, a Sacré Coeur nővérek és
ismerőseik, családtagjaik, a Társult Tagok, itt-ott elszórva néhány
fiatal. Az emelvényen Sajgó Szabolcs jezsuita atya moderált türelmesen és
okosan, ahogy mindig. Kautczky Armand felolvasásáról már lemaradtam, de így is
tartogat nekem épp elég érdekességet a mai este. Erzsébet nővér beszél. A könyv
keletkezésének körülményeiről, a könyv írójának, Jörg Gutzwillernek -Hildegard
Gutzwiller unokaöccsének-sorsszerű haláláról, (a magyar fordítás elrendezése
után meghalt). Hildegard Gutzwiller nővérről, aki rettenetesen szerette
Magyarországot, és akit a magyar tanítványok is rajongásig szerettek.
Ki volt Hildegard Gutzwiller? És miért Szelíd erő a könyv címe? Egy
svájci származású Sacré Coeur nővér, a Sophianum akkori főnöknője, aki
1944-ben a megszállt Budapesten hősiesen
védte a bentlakókat, és az oltalmat kereső asszonyokat, lányokat, több, mint 200 lelket, köztük zsidókat is, akik csodával
határos módon, valamennyien túlélték a német megszállás időszakát. Persze, hogy
fontos, hogy a túlélők egy kis csoportja maga kezdeményezte, hogy Gutzwiller
nővér neve 1995-ben végre felkerüljön a Jad Vasem falára, a „Világ Igazainak”
névsorába. De talán még fontosabb, hogy hallok egy ancient, Szántóné Dr. Somfai
Évát, ahogy kimondja azt a mondatot a könyvbemutatón, hogy „nem féltünk.”
Szántóné Dr. Somfai Évát kérdezi Sajgó Szabolcs SJ. |
Perfekt a némete, elegáns arisztokrata hölgy benyomását kelti, mint
valamennyien a teremben az egykori tanítványok közül. Méltósággal megöregedni
vajon hány embernek sikerül? Itt a jelenlévő egykori gyerekek magukban
hordozzák, a „szelíd erőt”. Szokták mondani, hogy a gyerekek könnyen
elfelejtenek élményeket, embereket, pedig valójában a felnőtt az, aki feledékeny, a
gyerekek mindenre emlékeznek. Csodálatos, hogy ezek között a falak között élt,
mozgott, imádkozott, bátorított vagy viccelődött az az apáca, és közössége, akinek sikerült elérni, hogy a háború a
legnagyobb nehézségek közt is egy könnyen átvészelhető kalandutazásnak tűnjön,
ahol egy gyerek nem felejt el azon fáradozni, hogy olyan ígéreteket tegyen
magának, hogy ma nem fogok annyit fecsegni, mert ma jó leszek. Talán a gyerekek
otthonosságérzetének egyik legszembetűnőbb kifejezője, hogy mernek rosszak
lenni, és ezt elérni a nyirkos pincében, kicsi helyen, bombazuhogásban,
ételhiánnyal küszködve talán már nem is pusztán emberi teljesítmény. Különös
kegyelem, melyben valaki nyilvánvalóan az élő Lélekből táplálkozik. Nem csak
nekem tűnik ez ki, hanem a fiataloknak is, akiket Sajgó Szabolcs atya megszólít
a pulpitusról, hogy miért vannak itt, hogy kerülnek ide, hogy érzik magukat? Az
egyikük, (egy lány) azt mondja, döbbenetes, milyen jól vannak mindezek után az
élmények után a túlélők. Ezen mindenki felnevet, aztán szabadkozva hozzáteszi,
hogy nézzék el neki ezt a megjegyzést, mert pszichológiát tanul. Egyébként
Erzsébet nővér kedvéért van itt, aki kollégiumi nevelőtanára
volt a Fényi gimnáziumban, Miskolcon.
Nem túlzás, hogy a napló olvasás közben viszi az embert, nem lehet letenni.
Azt hiszem, az Istenre való teljes ráhagyatkozás élménye a legfelfoghatatlanabb
visszatérő gondolatsor mindvégig. Csinálj, amit akarsz Uram. Egyszerűen
hangzik, de ha végig gondoljuk, hatalmas misztérium. Nekem, aki sok szempontból
irányító típus, különösen.
„Mit jelentett a biztonságunk?
Egyedül és kizárólag a legszentebb Szívbe vetett megingathatatlan bizalmat.”-írja Hildegard nővér, mely mélyen egybevág a Társaság
konstitúciójából vett idézettel, mely szerint „Isten felragyogtatta irgalmát és hűségét a bűntől sebzett világban. (Konst.
2). Mindig és mindenkor, a beomlott falak között is, lóhús evés közben, vagy az
attól való szorongásban, hogy el tudják-e kerülni a katonák erőszakoskodásait
ha másoknak sem sikerült, mindig és mindenkor ott van Jézus valóságos testével
és vérével a szentostyában, amit a legnehezebb időszakokban is magukhoz
vesznek.
Visszatérő gondolat a készenlét. A mások számára való jelenlét
biztonsága szükség idején. Magunkról megfeledkezni, másokért élni. A
gyerekekért, a menekültekért.
„Mi a padlón alszunk a
refektórium előterében. Itt mindenki számára megtalálhatók vagyunk. Az Úr és én
óvjuk egymást.” Sokat gondolkodtam, mit akar mondani az utolsó mondat. Hisz az Úr óv minket, nem? Ha arra gondolunk, hogy mi is
óvhatjuk őt, megnő a jelentősége minden nehéz mozzanatnak, a feladatra
figyelünk, és így a nyomor élhetővé, másodlagossá válik.
Hildegard nővér egyik rendtársa, aki végig mellette volt a katakombában
töltött időszakban, sok-sok év után is azt mondta, hogy „Életem legboldogabb időszaka volt. Annyira erős volt a szeretet,
annyira földöntúli a hangulat!” Elhiszem, és azt gondolom, akik ott voltak
és a jelenből a jövőbe léphettek, azoknak akkor és ott végérvényesen
megváltozott az élete.
A könyvbemutató végén állófogadás van, a nővérek örülnek nekem, hogy
mégis el tudtam jönni, dicsérgetem őket, hogy milyen csinosak, hisz ők is nők!
Itt van Judit nővér testvére és anyukája is, de néhány mondat erejéig
megismerkedem Rita nővérrel is, ő korábban tévés volt, aztán lett nővér. Mariola
nővérnek arról mesélek, hogy Kieslowski lengyel filmrendező Veronika kettős élete c. filmje miatt lettem
filmes. Felcsillan a szeme. Tényleg így
van, szeretem a lengyeleket.
A falon a rendet bemutató információs táblák láthatók, még benn az
előadás alatt leírtam a Baternay Ágota (1931-2013) nővér fotója alatt
található, tőle származó idézetet. „Nem
az a lényeges, hogy mit mondasz, hanem, hogy mások mennyit értenek meg belőle.”
Csodálatosan lényegretörő gondolat a rend egyik nagy kortárs megújítójától,
akinek nem kis szerepe volt abban, hogy a rend két budai háza felépülhetett.
Nagy reformer volt, soha nem nyugvó elme, létrehozta az internoviciátust, teológia
kurzusokat szervezett, már 1993-tól (!) önismereti kurzusokat tartott nőknek,
melynek megkoronázásaképp 1995-ben megalapította a Keresztény Női Felnőttképzési
Egyesületet. Ma már nem nagy kunszt, mondhatnánk, de a kilencvenes években holt
volt még a ma tomboló hatalmas önismereti hullám? Ebből is látszik milyen
haladó szellemiségű vezető volt.
Kilépek a kapun, és megint telve vagyok erővel. Szelíd erővel. Ezt
újabban tanulom a szerzetesektől. Remélem olyan lehetek majd egyszer, akinek sokat
értenek meg a szavaiból az emberek. Az épületet nézem, és magamban azt kívánom,
hogy ott lehessek majd azon az ünnepségen is, ami az újjáavatott Sophianumban
lesz, új diákokkal! Egyszer.
Emlékszem, a mi Angolkisasszonyaink is mennyire boldogok voltak, hogy
visszatérhettek az iskolába, ahonnan 40 évvel azelőtt egy furgon vitte el őket az
éjszakában. Mi is annyira meg voltunk illetődve, hogy még az udvaron is imára
kulcsolt kézel álltunk, rajta van a képeken. A gyerekek nem felejtenek, igen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése